Jdi na obsah Jdi na menu
 


Co dělat, abychom nebyli dementní?

24. 10. 2011

Kateřina Orlová

Většina obyvatel civilizovaného světa se dožívá vysokého věku a jednou z hrozeb závěrečné fáze lidského života je demence, ať již Alzheimerova či jiná. Někteří z nás jsou obdařeni geny dlouhověkosti, které přirozeně brání vzniku nemocí spojených se stárnutím, tedy i demenci, jiní naopak mají smůlu a jsou nositeli genu, který ke vzniku této zákeřné choroby predisponuje. Stařecká demence však není osud, ale problém, jemuž je možné předcházet nebo jej zvrátit či zmírnit.
   Za pokus to určitě stojí. Demence je postižení, jeho se lidé ze své podstaty bojí víc než rakoviny nebo srdečního infarktu, žádná nemoc totiž nevymaže osobnost z živého člověka tak, jako to dokáže demence. Člověk se ztrácí sám sobě, ztrácí kontakt s okolím.
Americká žurnalistka Jean Carperová shromáždila sto vědecky podložených opatření, jež mohou zabránit Alzheimerově chorobě (a jiným formám demence) nebo ji zmírnit.
   Kromě dobře známých opatření zdravého způsobu života, jako jsou pohyb, zdravá strava bohatá na zeleninu, ovoce, ořechy a ryby a chudá na cukry, nezdravé tuky, rychlé občerstvení a červené maso, aktivní trávení volného času, boj s nadváhou a nekuřáctví, jsou pro zachování inteligence a bystré mysli důležité vzdělání, učení, mentální činnost, ale též například vitamíny B12 a D, kyselina listová, leptin a cholin, pití kávy a čaje, čokoláda a malé dávky červeného vína, pestrý společenský život, rodina a manželství, zdravý spánek a v neposlední řadě boj se stresem a depresí.
   Z výše uvedeného lze soudit, že ve zdravém těle je zdravý duch, protože příslušná opatření jsou atributy zdravého životního stylu, který je prospěšný nejen intelektu svěžímu do pozdního věku, ale též odolnému tělu a všestranné osobnosti. Možná to už zní trochu jako obehraná písnička, stále slyšíme: žijte zdravě, žijte zdravě. Pravda, mnohé faktory tak snadno neovlivníme, například spokojená rodina a manželství je velký dar, na kterém je někdy velmi těžké zapracovat. Jiné jsou však velmi jednoduché – na výletě si nekoupím ve stánku hranolky, ale rozbalím chléb skromně mazaný máslem a bohatě doplněný zeleninou a ovocem. Nezapiju ho kolou, ale vodou. Při pohybu není třeba lámat rekordy, leckdy stačí 10 000 kroků (7 km) denně, úklid, práce na zahradě. Pro mozek a inteligenci je však přínosný obzvláště běh. Vynikající je tanec. Káva a čaj, pokud možno bez mléka a čaj nejlépe zelený, ale i kvalitní hořká čokoláda, tmavě zbarvené bobulovité ovoce, jablka, arašídy a červené víno obsahují zvláštní, nenápadné látky ze skupiny takzvaných polyfenolů, které aktivují v lidských buňkách geny dlouhověkosti, jež chrání před vznikem civilizačních chorob včetně demence. Takže hrst borůvek, rybízu nebo arašídů, sklenka červeného vína nebo hrozny sežvýkané nejlépe i se slupkou a semínky, úlomek koncentrované čokolády, to jsou všechno dobroty pro mlsné jazýčky i pro mozkové (a jiné) buňky. Čtení knih, křížovky či sudoku, čajové dýchánky s milými lidmi. Záliby a zájmy, zaujetí čímkoli, vědomá snaha vidět pomyslnou sklenici spíš napůl plnou, než napůl prázdnou. To všechno může přispívat ke svěžesti do pozdního věku.
   Obraz dokonalé prevence demence může vypadat i takto: jít na procházku s přáteli a povídat si s nimi o knihách, které jsme přečetli. Potom si dát kávu nebo čaj a večer decku červeného.


 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář