Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dvě dobré zprávy

Kateřina Orlová, 18. listopadu 2012

Tento týden mě potěšily dvě zprávy.
   Parlament schválil zákon o sociálně právní ochraně dětí, který vrátil senát a prezident. Na jeho základě se začne upřednostňovat pěstounská péče o potřebné děti před péčí ústavní. Zastávám názor, že dítěti je lépe v rodině, které může říkat „doma“, než v jakémkoli ústavu, kterému se říká lidumilně domov. Že je mu lépe třebas u homosexuálů než v dětském domově. Jsem toho názoru, že dítě musí prožít dětství v malém společenství rodiny, aby se pak mohlo plnohodnotně zapojit do širšího společenství celé společnosti. Dítě musí v útlém věku zažít pocit, že je středem světa, aby vyzrálo v člověka, který umí dávat a ví, že není na světě sám (v obou smyslech toho slova). Považuju za správné též zřízení institutu profesionálních pěstounů, který nabízí větší svobodu jak pěstounským rodinám, tak svěřeným dětem, a která slibuje, že se do rodin dostane víc dětí, jimž vlastní rodina nefunguje (třebas přechodně) a které uniknou nutnosti prožít dětství v ústavu. Nevadí mi označení profesionální; naopak profesionál je pro mě ten, kdo svou věc dělá na nejvyšší úrovni. A je víc než jasné, že takový úkol může vykonávat stejně jen člověk s otevřeným srdcem, ať již je to povolání pojmenované jakkoli. Nehledě na to, že to jsou nové pracovní příležitosti.
   Další dobrou zprávu přinesla dcera z gymnázia – že prý bude za tři roky povinně maturovat z češtiny, angličtiny a matematiky. Hle, všeobecné vzdělání by se mělo opět zpečetit jako všeobecné vzdělání! Jaképak by bylo všeobecné vzdělání bez matematiky. Tak jsem staromilsky zajásala, že se slavné státní maturity vrátily v kruhu k původnímu obsahu státních maturit, které absolvovala naše generace. Samozřejmě forma je zcela jiná, ale například i rozumným rozhodnutím, aby slohy (dnes patrně eseje) opravovali češtináři na školách, jsme se trochu vrátili k původnímu pojetí. Nejde však o to, že se potvrzuje dobrá zkušenost starých ověřených způsobů. Kvituju s povděkem, že se národ nenechá zcela zpohodlnět a zhloupnout jen proto, že se mu nechce trochu počítat. Matematika formuje myšlení, zpřesňuje ho, učí systematičnosti a logice, nehledě na to, že je v životě docela užitečná. Kdo studuje na gymnáziu, středoškolskou matematiku zvládne, i když „na ni není“.
   Jsem si vědoma, že ne pro všechny jsou tyto zprávy dobré. Mně však potěšily pro ten samotný fakt a taky proto, že vláda, parlament a spousta dalších institucí, které i v těchto dvou konkrétních případech zasahovaly, dělají také dobré a přínosné věci (nejen chyby a v médiích tolik oblíbené skandály všeho druhu).








 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář